Extra stimulans wiskunde-onderwijs

Minister Bussemaker heeft een bedrag van €150.000,- beschikbaar voor een omvangrijk project voor het omvormen van het wiskundeonderwijs van de vier TU’s.
4TU Delft
4TU Eindhoven
4TU Twente
4TU Wageningen

Minister Bussemaker heeft een bedrag van €150.000,- beschikbaar voor een omvangrijk project voor het omvormen van het wiskundeonderwijs van de vier TU’s. Met dit geld wil zij een extra stimulans geven aan de ontwikkeling van open onderwijs in Nederland. Dit maakte zij bekend tijdens haar toespraak op Dé Onderwijsdagen 2016 op 8 november in Rotterdam.

Het 4TU.Applied Mathematics Institute (4TU.AMI) werkt op dit moment aan een project waarin onder andere diverse wiskundemodules uit het schakelonderwijs gezamenlijk worden omgevormd tot zelfstandig te volgen online vakken. Zo kan het materiaal gebruikt worden door Hbo’ers, studenten van een andere studierichting en internationale studenten. Omdat de docenten het materiaal samen ontwikkelen, maken zij gebruik van de gezamenlijke ontwikkelcapaciteit en techniek en leren zij van elkaars best practices. Dit is goed voor de betaalbaarheid en de kwaliteit van het studiemateriaal.

“We zijn enorm trots op het feit dat onze wiskundedocenten voorlopers zijn op dit gebied. Het is prettig dat de minister dit project ook ziet als een goed voorbeeld van open onderwijs. De 4TU.Federatie investeert zelf flink in de projecten van 4TU.AMI en we plukken gezamenlijk de vruchten van de hechte samenwerking”, aldus Anka Mulder, Vice President Education & Operations van de TU Delft en lid van de bestuurscommissie 4TU.Onderwijs. 

In haar toespraak ging de minister verder in op het belang van open leermateriaal. Zij kondigde aan dat OCW, de onderwijsinstellingen en SURF gaan samenwerken om de potentie van open digitaal leermateriaal de komende tijd ten volle te benutten.

Extra stimulans wiskunde-onderwijs

Minister Bussemaker heeft een bedrag van €150.000,- beschikbaar voor een omvangrijk project voor het omvormen van het wiskundeonderwijs van de vier TU’s. Met dit geld wil zij een extra stimulans geven aan de ontwikkeling van open onderwijs in Nederland. Dit maakte zij bekend tijdens haar toespraak op Dé Onderwijsdagen 2016 op 8 november in Rotterdam.

Het 4TU.Applied Mathematics Institute (4TU.AMI) werkt op dit moment aan een project waarin onder andere diverse wiskundemodules uit het schakelonderwijs gezamenlijk worden omgevormd tot zelfstandig te volgen online vakken. Zo kan het materiaal gebruikt worden door Hbo’ers, studenten van een andere studierichting en internationale studenten. Omdat de docenten het materiaal samen ontwikkelen, maken zij gebruik van de gezamenlijke ontwikkelcapaciteit en techniek en leren zij van elkaars best practices. Dit is goed voor de betaalbaarheid en de kwaliteit van het studiemateriaal.

“We zijn enorm trots op het feit dat onze wiskundedocenten voorlopers zijn op dit gebied. Het is prettig dat de minister dit project ook ziet als een goed voorbeeld van open onderwijs. De 4TU.Federatie investeert zelf flink in de projecten van 4TU.AMI en we plukken gezamenlijk de vruchten van de hechte samenwerking”, aldus Anka Mulder, Vice President Education & Operations van de TU Delft en lid van de bestuurscommissie 4TU.Onderwijs. 

In haar toespraak ging de minister verder in op het belang van open leermateriaal. Zij kondigde aan dat OCW, de onderwijsinstellingen en SURF gaan samenwerken om de potentie van open digitaal leermateriaal de komende tijd ten volle te benutten.