Part of the
4TU.
Federatie
TU DelftTU EindhovenUniversity of TwenteWageningen University
4TU.
Federatie
NL|EN
Close

4TU Federation

+31(0)6  1423 7775

coordinator@4tu.nl

Website: 4TU.nl

4TU.CEE rapport Sectorplan

vrijdag, 7 maart 2025

Bevorderen van universitair onderwijs en onderwijsloopbanen: een eindpublicatie sectorplanproject

Het bevorderen van onderwijsloopbanen en onderwijsculturen zijn strategische prioriteiten aan onze universiteiten. Als onderdeel van het landelijke 'Sectorplan Onderwijs Betatechniek' brengt deze publicatie van het 4TU Centre for Engineering Education, Advancing University Teaching and Educational Careers, inzichten samen van onze universiteiten en experts die zich inzetten voor structurele verbeteringen in de erkenning en waardering van onderwijs.

groepsessie Sectorplan tijdens final event

“De mindset van academische instellingen veranderen blijft een uitdaging. Onderzoek staat van oudsher centraal en de behoefte aan een eerlijker systeem dat zowel excellente onderwijsprestaties als onderzoek gelijkelijk beloont, wordt steeds groter. Binnen 4TU is er een sterke cultuur van bereidheid tot samenwerking en probleemoplossend denken, ondanks verschillen in lokale contexten.”
Tom Veldkamp, voorzitter bestuurscommissie 4TU.Onderwijs

En de vraag is: hoe kunnen universiteiten onderwijsloopbanen versterken en integreren in academische kaders? Het onlangs gepubliceerde 4TU.CEE-rapport Advancing University Teaching and Educational Careers is een omvangrijke bron van informatie en biedt een uitgebreide analyse van onderwijscarrières, erkenning van onderwijs en professionele ontwikkeling aan 4TU-universiteiten. Het is essentieel leesvoer voor academici, beleidsmakers en leiders die werken aan het creëren van duidelijkere carrièrepaden voor universitaire docenten. Het rapport belicht de lopende inspanningen om de onderwijscultuur te verbeteren en gaat in op de belangrijkste vragen.

“Voor een duurzame oplossing van een betere onderwijscultuur in Delft is het essentieel om te focussen op de overdracht van leren en de voorwaarden te creëren voor een veilige leeromgeving voor docenten en onderwijsleiders, met ruimte voor ieders ideeën en, belangrijk, tijd voor discussies over onderwijs.”
Alexia Luising, teamleider opleiding / coördinator Universitaire Kwalificatie Onderwijs (BKO) en Leiden-Delft-Erasmus Educational Leadership Programme (LOL) aan de TU Delft

Dit is slechts één van de meningen die verzameld zijn onder tien belanghebbenden aan alle vier de TU's en die beschikbaar zijn in het rapport, dat ook ingaat op:

Cartoon Peter Koch - gemaakt op locatie , geïnspireerd op de discussies die plaatsvonden in de plenaire en parallelle sessies tijdens het slotevenement

Cartoon Peter Koch - gemaakt op locatie , geïnspireerd op de discussies die plaatsvonden in de plenaire en parallelle sessies tijdens het slotevenement