Bevorderen van universitair onderwijs en onderwijsloopbanen: een eindpublicatie sectorplanproject
Het bevorderen van onderwijsloopbanen en onderwijsculturen zijn strategische prioriteiten aan onze universiteiten. Als onderdeel van het landelijke 'Sectorplan Onderwijs Betatechniek' brengt deze publicatie van het 4TU Centre for Engineering Education, Advancing University Teaching and Educational Careers, inzichten samen van onze universiteiten en experts die zich inzetten voor structurele verbeteringen in de erkenning en waardering van onderwijs.
En de vraag is: hoe kunnen universiteiten onderwijsloopbanen versterken en integreren in academische kaders? Het onlangs gepubliceerde 4TU.CEE-rapport Advancing University Teaching and Educational Careers is een omvangrijke bron van informatie en biedt een uitgebreide analyse van onderwijscarrières, erkenning van onderwijs en professionele ontwikkeling aan 4TU-universiteiten. Het is essentieel leesvoer voor academici, beleidsmakers en leiders die werken aan het creëren van duidelijkere carrièrepaden voor universitaire docenten. Het rapport belicht de lopende inspanningen om de onderwijscultuur te verbeteren en gaat in op de belangrijkste vragen.
- Zijn er mogelijkheden voor academici die een onderwijsgerichte carrière ambiëren, en zo ja, welke?
- Zien verschillende belanghebbenden een onderwijsgerichte cultuur?
- Is het management toegerust om een dergelijke cultuur te bevorderen?
Dit is slechts één van de meningen die verzameld zijn onder tien belanghebbenden aan alle vier de TU's en die beschikbaar zijn in het rapport, dat ook ingaat op:
- De integratie van onderwijsloopbanen in academische kaders en tenure tracks.
- Bevindingen uit de Ruth Graham Teaching Cultures Survey over percepties van erkenning van onderwijs.
- Aanbevelingen voor beleid om de kloof tussen institutionele ambities en de praktijk te dichten.
- Een eindverslag van het Sectorplanproject.