SBS6 dook in de wereld in van de technische innovaties waar de studententeams van de vier technische universiteiten aan werken en hoe ze hierin samen werken met het bedrijfsleven. In totaal werken binnen de studententeams honderden studenten aan het verbeteren van de wereld. De toekomst, die de toekomst maakt aan het woord in twee afleveringen!
In aflevering 1 - waterstof & zonne-energie
- SOLID: dit studententeam van de TU/e is bezig met de ontwikkeling van een ‘Iron-based Hydrogen Storage’ technologie, waarbij waterstof op een circulaire, emissievrije manier, in ijzer wordt opgeslagen.
De opslag van energie is één van de uitdagingen die getackeld moet worden in de energietransitie. De Iron-based Hydrogen Technology kan hierin een oplossing bieden – zowel voor de grote industrie als het MKB- en heeft daarmee een grote maatschappelijke impact.
- Solar Boat Twente: dit studententeam van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool zet zich in om een boot op zonne-energie te produceren om zo de maritieme sector te inspireren. Door in hun eigen zonneboot de nieuwste technologieën en innovaties te gebruiken, willen zij de sector – die nu nog heel vervuilend is- aanmoedigen om meer naar duurzamere alternatieven te kijken.
Een van de geheimen? ‘Hydrofoils’ onder de boot: de romp komt omhoog waardoor de boot minder weerstand heeft en sneller gaat varen
In aflevering 2 - CO2 neutraal bier & hogesnelheid transport
- BrewRight: een studententeam van de WUR dat onderzoek doen naar carbon capture ofwel opvangen van CO2 wat vrij komt bij het brouwen van bier. Die gaat nu vrij de lucht in maar kun je een paar stappen later gebruiken bij het bottelen van het bier. Zij richten zich nadrukkelijk op de kleine brouwerijen en willen het ook voor hen mogelijk maken om circulair en CO2-neutraal te kunnen produceren en daarmee de kosten omlaag te brengen.
- Delft Hyperloop: een zogenoemd Dream-team van de TU Delft wat werkt aan een klimaatneutraal, schaalbaar Hyperloop-systeem – een hogesnelheid transportsysteem waarbij snelheden van meer dan 1000 km/u kunnen worden bereikt.
Hoe het werkt? De voertuigen gaan door buizen. Doordat er genoeg vacuüm is en dus een lage weerstand, worden er snelheden van meer dan 1000 km/u behaald. Maar nog belangrijker: het is een milieuvriendelijke en energiezuinige optie om te reizen omdat het van hernieuwbare energiebronnen gebruik maakt en daardoor minder uitstoot veroorzaakt.