De combinatie van wetenschap en ondernemerschap leidt tot veelbelovende innovaties binnen technische universiteiten. Maar waarom is het zo belangrijk? En hoe ondersteunt de universiteit dat? Daarover gaat deze derde podcast waarin Jaap Beernink, CEO van Novel-T, de aanjager van innovatie en ondernemerschap in Twente, aan het woord komt.
Tekst: Linda Bak, Innovation Origins
Studenten en onderzoekers aan de Universiteit Twente (UT) krijgen ondernemerschap met de paplepel ingegoten. âWe willen onderzoekers en studenten na laten denken over de impact van hun onderzoek op de maatschappij. Dit doen we bijvoorbeeld door al vroeg te kijken naar de kansen om vanuit onderzoek een bedrijf op te zettenâ, zegt Jaap Beernink. Ook studenten krijgen les over ondernemerschap. En dat werpt zijn vruchten af. Grote bedrijven als booking.com en Thuisbezorgd werden opgericht door studenten van de Universiteit Twente. Beernink: âHet mooie van ondernemerschap is dat het gaat om grenzen te verleggen, het gaat om dingen bereiken die nog niet bereikt zijn.â
Ondernemerschap als leidraad
Kennis terug laten vloeien naar de maatschappij is een van de kerntaken van universiteiten. âIn Twente is dit nog prominenter aanwezig dan bij andere universiteiten in Nederlandâ, stelt hij. âHet hele bestaansrecht van de universiteit komt hieruit voort.â Hij refereert naar de oprichting van de universiteit in 1961. âIn de jaren daarvoor hadden we hier in de regio een grote textielindustrie, een van de meest florerende economieĂ«n van Europa op dat moment. Men had toen al het idee dat zij ook moesten investeren in kennisontwikkeling om voorop te blijven lopen in de industrieâ, vertelt hij.
âEr ontstond een lobby om een technische hogeschool op te richten in de regio. Dat duurde twaalf jaar en ondertussen stortte de hele textiel-industrie inâ, gaat hij verder. âDat zorgt voor een andere lading. De nieuwe technische hogeschool werd een katalysator voor de nieuwe economie. Het zit in het DNA van de universiteit dat we impact willen en moeten hebben op de maatschappij.â
Bruggen slaan
Dit faciliteert de universiteit bijvoorbeeld met een actieve incubator waar studenten en onderzoekers bijvoorbeeld bootcamps kunnen volgen en coaching kunnen krijgen. Daarnaast is er een groot netwerk met bedrijven en investeerders in de regio, in Nederland Ă©n in Europa. âWe proberen een brug te slaan tussen de universiteit en de markt. Dat dan bijvoorbeeld door het oprichten van een spin-off'', zegt Roy Kolkman, Manager Knowledge & Technology Transfer bij de UT.
Luisteren
Luister de hele podcast waarin Jaap Beernink en Roy Kolkman meer over het ondernemerschap binnen de UT vertellen. De podcast is onderdeel van de serie ''De spin-off van de spin-off''