Het afgelopen jaar werden er zowel landelijk als per universiteit verkiezingen georganiseerd voor de beste docent van het jaar. 4TU interviewde de winnaars van de Onderwijsprijs en was benieuwd waarom studenten zo enthousiast over hen zijn en hoe zij de toekomst van het ingenieursonderwijs zien.
De prijswinnaars zijn:
- Birgit Boogaard, docent Afrikaanse Filosofie en Social Justice Technology and Development aan de WUR. Ze won niet alleen de WUR Onderwijsprijs, maar ook de Nationale Onderwijsprijs, dubbel gefeliciteerd!;
- Alessandro Bombelli, docent aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft;
- Florent Gauvin, universitair hoofddocent aan de faculteit Built Environment en Karel van Donselaar, universitair hoofddocent Retail Operations onderscheiden voor respectievelijk de beste bachelor- en masteropleider van de TU/e;
- Heidi Toivonen, Assistant Professor in Narrative Research aan de Faculteit Gedrags-, Management- en Maatschappijwetenschappen van de UT.
Leer deze inspirerende docenten kennen!
Alessandro Bombelli | Educator of the Year 2023 TU Delft
Waarom ontving je de onderwijsprijs vanuit jouw universiteit?
Tijdens de Onderwijsdag van de TU Delft op 9 november 2023 besloot een selectiecommissie, bestaande uit de vicerector, de academisch directeur van de Teaching Academy, de winnaar van de Onderwijsprijs 2022 en de bestuursleden van interfacultaire studentenverenigingen, dat ik, van de acht facultaire Docenten van het Jaar, de TU Delft Docent van het Jaar was.
De reden waarom studenten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek op mij hebben gestemd is mijn openheid voor discussie en feedback, mijn passie om hun kritisch denken uit te dagen, mijn zorg voor hun kennis en welzijn, en blijkbaar mijn (gebruik/misbruik van memes en grappen tijdens colleges.
Wat zijn jouw ambities voor de komende jaren als het gaat om onderwijs-ontwikkeling?
Persoonlijk wil ik mijn lesvaardigheden op BSc-niveau verder ontwikkelen. Vooral in BSc-vakken, die erg groot zijn (bijv. 400 studenten), is het erg moeilijk om les te geven op een manier die goed is voor alle studenten. Desondanks moeten we ons aanpassen en begrijpen dat lesgeven aan BSc- of MSc-studenten andere vaardigheden vereist, en het lesgeven op BSc-niveau is waar ik me het meest wil verbeteren.
Over het algemeen heb ik een voorliefde voor wiskundig modelleren, een vaardigheid die de laatste jaren een beetje in de vergetelheid is geraakt door de opkomst van Kunstmatige Intelligentie en soortgelijke buzz trends. Ik wil ervoor zorgen dat studenten zich bewust zijn van hun keuzes en de output van hun modellen kunnen interpreteren zonder dit (volledig) uit te besteden aan een machine. Binnen de TU Delft werk ik samen met collega's aan een project waarbij serious games worden ingezet als alternatief leerproces voor geavanceerde rekenmodellen zodat de betrokkenheid en het kennisbehoud worden vergroot. We hopen het uiteindelijke product te delen met andere geïnteresseerde docenten en een kleine community te vormen.
Dit kan de intrinsieke motivatie van docenten belemmeren (toegegeven, ik ben hier bevooroordeeld). Ik zie ook dat de situatie aan het veranderen is, omdat meer spelers in het veld de waarde van onderwijs erkennen. Ik ben bijvoorbeeld dankbaar voor de steun van onze Teaching Academy, die een geweldige omgeving biedt voor docenten om ideeën te ontwikkelen. Ik hoop dan ook dat deze verandering doorzet. Het is nooit een binaire keuze tussen onderzoek of onderwijs, maar hoe we tijd en passie tussen de twee in kunnen delen.
Interview Heidi Toivonen | UT-docent van 2023.
Waarom ontving je de onderwijsprijs vanuit jouw universiteit?
Het proces begon met studenten die hun favoriete docent per opleiding kozen en eindigde met een grote finale waarbij een jury de minicolleges van de kleine groep finalisten beoordeelde. De feedback die ik kreeg van studenten onderstreepte dat ze mij ervaren als een betrokken, geduldige en boeiende docent die hen motiveert om het beste van zichzelf te geven. De jury merkte op dat mijn college de juiste hoeveelheid informatie op het juiste abstractieniveau bevatte en dat ik goed gebruik maakte van mijn stem en goede visuals. Ik heb het gevoel dat het allemaal neerkomt op een combinatie van dingen die ik heb gedaan sinds ik in 2021 ben begonnen met lesgeven: moeite doen om mijn onderwijsactiviteiten zorgvuldig te ontwerpen, de tijd nemen voor feedback en beoordeling van studenten, luisteren naar feedback van studenten en blijven leren terwijl ik mijn oprechte enthousiasme probeer te behouden.
Wat zijn jouw ambities voor de komende jaren als het gaat om onderwijs-ontwikkeling?
Ik ben vooral geïnteresseerd in het ontwikkelen van hybride en interdisciplinaire onderwijsvormen om studenten voor te bereiden op ingewikkelde uitdagingen. Klimaatverandering is een goed voorbeeld van een uitdaging die vraagt om nieuwe vormen van onderwijs in multidisciplinaire docententeams. Ik houd van lesgeven in onderzoeksmethoden en wil me op dat gebied ook verder ontwikkelen. Het is heel boeiend om nieuwe, praktijkgerichte, studentgerichte en technologisch geavanceerde methodes te gebruiken. Met name in het onderwijs over hoe je verschillende onderzoeksmethoden kunt combineren.
Mijn ontwikkelingsambities passen bij wat ik als psycholoog denk over de toekomst van het ingenieursonderwijs, omdat ik denk dat interdisciplinaire kruisbestuiving het toverwoord gaat worden.
Toekomstige ingenieursopleidingen zullen waarschijnlijk meer en meer gaan samenwerken met psychologie-vakgroepen om studenten meer inzicht te geven in menselijk gedrag, besluitvorming en gebruikersgericht ontwerpen. In de psychologie wordt ook aandacht besteed aan het aanleren van soft skills zoals communicatie en teamwork. Die zouden nog meer kunnen worden opgenomen in toekomstige ingenieursopleidingen. Ik denk ook dat toekomstig ingenieursonderwijs de mentale gezondheidsuitdagingen zou kunnen erkennen waarmee studenten en toekomstige professionals te maken kunnen krijgen, en dat ze psychologische kennis over stressmanagement of het opbouwen van veerkracht in het curriculum zouden moeten integreren.
Hoe wil je deze ambities realiseren?
In de eerste plaats natuurlijk binnen mijn eigen universiteit, maar ook internationaal is samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen erg belangrijk. We moeten ook nauwe banden houden met de omringende maatschappij en onderwijs blijven ontwerpen dat echt aansluit bij de behoeften van de wereld om ons heen.
Heb je nog dromen of wensen als het gaat om de positie van onderwijs en -in het bijzonder- de docenten binnen de universiteit?
Ik hoop dat onderwijs niet tegenover onderzoek wordt geplaatst, want universiteiten hebben allebei nodig. Mijn werk omvat zowel onderwijs als onderzoek. Daarom denk ik dat het van essentieel belang is dat er echt rekening wordt gehouden met de tijd en moeite die het kost om allebei goed uit te voeren. Ik hoop dat er meer realiteitszin komt in de erkenning van de hoeveelheid onbetaald werk van het overbelaste onderwijs- en onderzoekspersoneel. Daarnaast hoop ik dat universiteiten geen onderwijsfabrieken worden, maar dat er aandacht wordt besteed aan het leveren van onderzoek en onderwijs van hoge kwaliteit. Nu het debat over internationalisering zo fel is, hoop ik dat mensen begrijpen dat onderzoek en onderwijs een internationale inspanning is en dat de voertaal daarom Engels is. Als Fin denk ik dat er nog meer potentie te halen valt uit Engelstalige internationals in Nederland.