Part of the
4TU.
Federation
TU DelftTU EindhovenUniversity of TwenteWageningen University
4TU.
Federation
NL|EN
Close

4TU Federation

+31(0)6  1423 7775

coordinator@4tu.nl

Website: 4TU.nl

#22 Elektrisch laden net zo snel als tanken? Het kan!

Het opladen van een elektrische auto hoeft niet langer te duren dan een gemiddelde tankbeurt. Dat bewijzen studenten van de TU Eindhoven met hun raceauto de Revolution.

InMotion werkt aan de elektrische raceauto met de snelste laadtijd ter wereld. Het studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft een complete werkplaats met kantoor op de Automotive Campus in Helmond. Als ik op de afgesproken tijd binnenloop voor een interview, beland ik midden in een vergadering. Iedereen heeft zijn bureaustoel naar het midden van het kantoor gereden. In een cirkel worden de plannen uitgedacht. En ambitieuze plannen heeft het team genoeg.

De Revolution – de raceauto van het team – laadt op in minder dan 4 minuten, om precies te zijn in 3 minuten en 56 seconden. Wat is dan het geheim van een super snel ladende elektrische auto? Het batterijpakket en het koelsysteem, zo schetst Coen Hiddink, event- en PR-manager bij InMotion. “We gebruiken batterijcellen van DESTEN, dit zijn de meest geavanceerde cellen van dit moment. Daarnaast is vooral ons zelfontworpen koelsysteem een belangrijke factor voor succes. Batterijen die snel opladen, moeten goed gekoeld worden. Anders is het ontzettend gevaarlijk”, vertelt Hiddink.

Nieuw koelsysteem

Daarom bedacht het team een nieuw koelsysteem. “Normaal gesproken wordt een batterijpakket aan de randen gekoeld. Hierdoor zijn sommige cellen warmer dan andere. Dat is normaal gezien niet zo’n probleem, maar in onze auto zorgt deze techniek niet voor genoeg verkoeling. Daarom koelen wij het batterijpakket op celniveau. “Zo blijven alle cellen koel en zijn er geen temperatuurverschillen”, legt hij uit. De Revolution kan opgeladen worden via de snelladers die nu beschikbaar zijn langs de snelweg. Er zijn dus geen andere laadpalen nodig om de raceauto snel op te laden.  


“We willen de automotive industrie inspireren en de energietransitie versnellen”
Coen Hiddink
event- en PR-manager InMotion

Inspireren

Het doel van de raceauto? “We willen de automotive industrie inspireren en de energietransitie versnellen”, vertelt Hiddink. Ieder jaar bestaat het team uit een nieuwe groep studenten. Zij bedenken nieuwe plannen en doelen. Het team begon jaren geleden met de jongensdroom om met een elektrische raceauto mee te doen aan de 24uurs van Lemans. Zo’n race is een van de zwaarst mogelijke testen als het gaat om het uithoudingsvermogen van een auto. “Dat doel hebben we nog steeds. We zien het racen als een middel om onze innovatie te testen en te promoten en daarnaast om het publiek te inspireren.”

Ook bedrijven in de omgeving zien een uitdaging in de race. InMotion heeft ongeveer tachtig partners die helpen bij de ontwikkeling van de auto. Soms gaat het om financiële steun, maar bedrijven stellen ook materialen en uren beschikbaar. “Zij worden enthousiast van de gedrevenheid van studenten, dat is leuk om te zien. Daarnaast is het voor bedrijven ook een mooie manier om nieuwe producten te laten zien. Zo kan de leverancier van de batterijen – DESTEN – met onze auto laten zien waar hun batterijcellen toe in staat zijn”, zegt de PR-manager.

Van racewagen naar personenauto

Uiteindelijk hopen de studenten van InMotion dat de auto-industrie hun technologie overneemt. “De technologie is zo ontwikkeld dat het ook in personenauto’s gebruikt kan worden. Het batterijpakket is nu nog erg duur, dat komt ook doordat wij nog aan het pionieren zijn. Dat zal in de toekomst wellicht veranderen.”

Het aantal elektrische auto’s groeit snel, maar er zijn volgens Hiddink ook nog veel mensen die twijfelen over de aanschaf van een stekkerauto vanwege de laadtijd. Die ligt op dit moment in optimale omstandigheden rond de twintig minuten. “Uiteindelijk moeten heel Nederland van de benzine- en dieselauto’s af. Dus ook de mensen die geen zin hebben in extra laadtijd, moeten we zien over te halen”, zegt hij.

Naast techniek ook gedrag

Volgens de student is het een tweeledig proces. “Ten eerste moet de innovatie minimaal zo goed zijn als conventionele model om op grote schaal gebruikt te worden. Daarom moet de laadtijd zo dicht mogelijk bij de tijd van een huidige tankbeurt komen.” Daarnaast is er ook een verandering in gedachtegoed en gedrag nodig. “Iedereen is nu erg gefocust op zo ver mogelijk rijden zonder tussentijds op te laden. Maar hoe ver rijd je op een dag nou echt? En hoe erg is het om wat vaker te laden als het maar een paar minuten duurt? Allemaal dingen die we onszelf kunnen afvragen. Uiteindelijk vraagt de energietransitie ook een andere houding.”

Batterijwissel

Hiddink is ervan overtuigd dat veel mensen geen groot batterijpakket voor lange afstanden nodig hebben. “Veel mensen kunnen thuis en op het werk laden. Ook op andere openbare plekken is het steeds gebruikelijker dat er laadpalen staan. Een grote batterij is dan zonde van de materialen en de kosten”, stelt hij. Een grote actieradius (afstand die een auto in één keer kan rijden) hebben veel mensen alleen nodig als ze op vakantie gaan. Hiddink ziet wel mogelijkheden om dat probleem op te lossen. “Ik kan me voorstellen dat je in de toekomst naar de garage rijdt voor een vakantiecheck en meteen je batterijpakket laat uitbreiden om langere afstanden te kunnen rijden. Dat is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan altijd rondrijden met een grote batterij.” 

De komende maanden gaan de studenten de auto raceklaar maken. “Het vorige team heeft ervoor gezorgd dat de auto rijd-klaar was. Wij zetten dit jaar de stap naar het racen en dat is best spannend. Tijdens een race komt er veel druk op de auto te staan. Ook de trillingen hebben impact op de batterijen en op de auto zelf. Dat gaan we nu allemaal verder onderzoeken en testen. Daarom zullen we ook geregeld op het circuit in Zandvoort te vinden zijn. Dat is natuurlijk het allermooiste wat er is; je innovatie ook echt in werking zien.”