In april lanceerden de vier technische universiteiten gezamenlijk 4TU.Schools: een platform dat tot doel heeft de kloof tussen het voortgezet en het hoger onderwijs te overbruggen. Sindsdien zijn er veel initiatieven in gang gezet om jongeren al vroeg kennis te laten maken met het ingenieursperspectief en de vaardigheden die daarbij horen.
Het doel?
Jongeren voorbereiden op een toekomst waarin samenwerking, creatief denken en probleemoplossend vermogen centraal staan. Door technologie en ontwerpgericht leren te integreren in het voortgezet onderwijs wordt de overstap naar vervolgstudies en de arbeidsmarkt versterkt.
Wat is er al bereikt?
- 48 lessen ontwikkeld voor verschillende vakken en leerjaren, waaronder Natuur, Leven en Technologie (NLT) en Onderzoek & Ontwerpen (O&O).
- Inspirerende voorbeelden, zoals de Olifantenles, die biologie, ethiek en technologie met elkaar verbindt en onlangs werd gepubliceerd in het vakblad Bionieuws.
- Een groeiende community waar docenten, onderzoekers en onderwijsprofessionals samenwerken aan lesmateriaal, kennisdeling en professionele ontwikkeling.