Part of the
4TU.
VO
TU DelftTU EindhovenUniversity of TwenteWageningen University
4TU.
VO
Close

4TU Federation

+31(0)6 48 27 55 61

projectleider@4tu.nl

Website: 4TU.nl

Al één lesmodule omgezet naar platform en ontwikkeling docentenportaal

donderdag, 29 september 2022

Afgelopen zomer is er flink doorgewerkt aan de pilot van het 4TU.VO platform. Een eerste werkend prototype van het online platform is intussen gebouwd. De eerste lesmodule kan worden getest!   

Ontwikkeling docentenportaal

Het online platform wordt voorzien van een docentenportaal. Dit portaal biedt de docent een overzicht van beschikbare lesmodules. Het docentenportaal is ontwikkeld met een  focusgroep van vakinhoudelijke docenten uit het voortgezet onderwijs is. Op basis van de gesprekken is begonnen met het docentenportaal.  

Het is van groot belang dat wij bij de ontwikkelingen van het online platform feedback krijgen van vakinhoudelijke docenten uit het voortgezet onderwijs. Daarom testen we regelmatig met docenten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Kleine verbeteringen die makkelijk zijn door te voeren worden hierdoor snel zichtbaar. Maar ook zijn wij in de gelegenheid om complexere zaken te bespreken. Wij breiden graag onze poule van enthousiaste docenten uit! 

Test zelfstandige inzet
Bouw online platform en integratie van lesmodule voor een eerste zelfstandige les

Tijdens de pilot werken we toe naar een werkend prototype van het platform, zodat we het kunnen testen in de praktijk. In deze fase gaat het erom dat een docent een lesmodule kan voorbereiden, opstarten en de module daadwerkelijk kan geven in de klas. Wij maken daar gebruik van kennis en expertise en de reeds ontwikkelde online platforms van onze partner Raccoon Serious Games

De eerste module ‘de kitesurfer’ staat inmiddels grotendeels op het nieuwe online platform. Na regelmatige tussentijdse testen, is het binnenkort tijd voor de meesterproef; een docent gaat dit keer volledig zelfstandig een lesmodule in de klas geven, enkel op basis van de door ons aangeleverde handleiding. We zijn zeer benieuwd naar hoe dit verloopt en welke feedback we hier van de docent op krijgen.


Leerlingen betrokken bij vormgeving lesmodules

Niet alleen de onderwerpen, maar ook de look & feel worden in samenwerking met de leerlingen en docenten ontwikkeld. Voorwaarde voor succes is dat de uitstraling van het online platform aansluit bij de belevingswereld van jongeren.

Na onderzoek met leerlingen is partner Studio Angelineau gekomen tot een grafisch professionele en kunstzinnige uitstraling. De stijl die nu is gekozen is makkelijk toe te passen op alle modules.

Er is intussen begonnen om deze stijl toe te passen op de ontwikkelde lesmodules. Na de pilot vinden de volgende stappen plaats met betrekking tot de uitstraling en merkstrategie (branding) van het online platform. Eerst zal de focus liggen op het interface-ontwerp voor de eindgebruikers. 

Hoe definiëren wij Ingenieursonderwijs?
  • Bij ingenieursonderwijs gaat het om een complex probleem en een probleemoplossende aanpak. Het aan te pakken probleem is niet gemakkelijk en vergt inzet van kennis, vaardigheden, inzicht/reflectie en competenties.
  • Voor het oplossen van het probleem is een zeker analytisch vermogen nodig. Doorgaans gesteund door modellen en methodes die die zorgen wordt gewerkt met redeneerstappen. 
  • Het gaat om een combinatie van onderzoek en ontwerp. Het is een combinatie van een systematische aanpak tegelijk met een een zekere creativiteit/vindingrijkheid. De uitkomst van het probleem is gericht op het ontwerpen van een toepassing, zoals een product/service/beleid.
  • Er wordt gewerkt in inter- of multidisciplinaire teams, dit zorgt voor verschillende benaderingen en meerdere perspectieven.
  • Problemen zijn maatschappelijk relevant. Ze hebben een verbinding met de praktijk van het vakgebied en de maatschappelijke context waarbinnen problemen worden aangepakt.
Meer over onze visie op ingenieursonderwijs

Inzicht: Ontwikkeltraject is afhankelijk van het rooster in het voortgezet onderwijs

In de ontwikkeling van het online platform staat de samenwerking met zowel docenten als leerlingen vanuit het voortgezet onderwijs centraal. Door de docenten en leerlingen als eindgebruiker een centrale rol te geven maken wij samen een platform dat aansluit op de actuele behoefte. Wij ervaren dat het een uitdaging is om testen en sessies op scholen te houden door toetsweken, themaweken, vakanties en studiedagen Dit is bepalend voor de snelheid waarmee inspraak en tests kunnen worden uitgevoerd.


Meer over 4TU.VO platform

Het 4TU.VO platform wordt een digitaal platform voor ingenieursonderwijs dat inspeelt op de behoefte aan actueel, modern en contextgericht onderwijs in het Voortgezet Onderwijs met de kwaliteitsstempel van de vier technische universiteiten.

Het Team

  • TU Delft / Science Centre Delft: Michael van der Meer; Annelies Veeningen en dr. Tanja Klop
  • TU Delft / Bètasteunpunt Zuid-Holland: Renée Prins 
  • TU Eindhoven: Marjoleine van Kollenburg-Wouters (Aansluitingscoördinator VO-WO) 
  • Universiteit Twente / Pre-University Universiteit Twente: dr. Pieter Boerman; Hanadie Leusink, MSc; Silke Heesen, MSc
  • Wageningen Universiteit / Wageningen Pre-University: ir. Jamila de Jong en drs. Edgar de Wit (vaksteunpunt nlt / Wageningen Pre-University)
  • New Future Lab: een multidisciplinair ondernemerscollectief 
    • New Future Education - ir. Jasper Müller, ir. Kristel Thieme
    • Raccoon Serious Games - ir. Matthijs Schaap, Tessa van Lunenburg, BSc., Max Weel, BSc., Lesley van der Lee, Emma de Bie, BSc., Ir. Mees Daalder, Jan-Willem Manenschijn, BSc., Tim Micklinghoff, MSc.
    • Game Tailors - ir. Olivier Hokke
    • Studio Angelineau - ir. Jord de Kat Angelino, ir. Emma Hoogenboezem, Jesper Mokveld
    • Studio Milou Foole - ir. Milou Foole
    • De Jongleerstudio - ir. Simone de Jong
    • Met Jezelf in Zee - ir. Romee Noorman
    • Ir. Sander Oude Veldhuis (Freelancer & strategisch tekenaar)
    • ing. Andrea van den Berg (Freelancer, grafisch ontwerper & kunstenaar)